Ubiquiti – USG – Nastavení L2TP VPN připojení na mobilu (iOS)

Zejména na cestách se může hodit možnost připojit se do domácí sítě prostřednictvím VPN a pokud máme jako router Ubiquity USG pak můžeme využít protokol L2TP a co je potřeba nastavit jsme si řekli v přechozím článku.

Níže uvedený postup platí pro iOS 10.3.

Nastavení nového VPN připojení

Přejdeme do „Nastavení/Obecné/VPN“ a klikneme na „Přidat konfiguraci VPN…“

a vyplníme nastavení:

  • Typ – vybereme L2TP
  • Server – zadáme veřejnou IP adresu domácího připojení (tedy tam kam se chceme připojit)
  • Účet – uživatelské jméno, které se bude ověřovat vůči RADIUS serveru
  • RSA SecurID – necháme nezatržené
  • Heslo – uživatelské heslo
  • Sdílený klíč – sdílené heslo
  • Odeslat vše – zatrhneme – veškeré požadavky (i na Internet) půjdou skrz domácí připojení

Připojení se přes VPN

Vrátíme se zpět na plochu a v „Nastavení“ se nám objeví nová položka „VPN“, kde můžeme aktivovat připojení na VPN.

Pokud jsme vše nastavili vpořádku a server náš požadavek přijal, pak bychom v horní liště měli vidět ikonku „VPN“.

Adobe Lightroom na iOS – focení mobilem do RAW

Od poslední verze iOS 10 mají možnost aplikace třetích stran umožňovat focení do RAW. Jedním z prvních kdo se této možnosti chytil je Adobe, který ve svém mobilním Lightroomu od verze 2.5.0 nabízí možnost zachycení fotek v surovém RAW namísto JPEGu.

K čemu je to dobré

Představme si, že jste například na dovolené nebo někam cestujete a z nějakého důvodu nemáte u sebe klasický fotoaparát. Člověk v takové situaci velice často šahá po mobilu.

Mobilní telefony dnes už v JPEGu poskytují poměrně brilatní výsledky, ale občas zejména při větším dynamickém rozsahu scény může exponovat chybně a nám zůstanou na fotce přepaly, či je fotka naopak moc tmavá.

Druhou kapitolou je pak vyvážení bílé, které může být nastaveno mobilním telefonem chybně a v případě JPEGu, už pak máme jen poměrně malý prostor na opravu. Naoproti RAW formát nám dává naprostou svobodu a můžeme si s vyvážením bílé pohrát až v postprocessingu.

Jak fotit v RAW

Jak už bylo řečeno, je potřeba mít iOS 10 a mimálně verzi Lightroomu 2.5.0. Pokud ji máme klikneme na ikonku foťáku v pravém dolním rohu

img_20160918_191934

Objeví se nám obrazovka s fotografovanou scénou a informací nahoře uprostřed, že fotíme do DNG formátu. Dole pak máme pár možností nastavení:

  1. zapnutí/vypnutí blesku
  2. nastavení vyvážení bílé
  3. komplenzace expozice
  4. zobrazení pomocných linek
  5. časovač
  6. filtry

img_20160918_191835

Kde fotky najdeme a jak je poznáme

Vyfocenou fotku najdeme přímo v aplikaci Lightroom, kolekci Lightroom photos a poznáme ji ještě tak, že má v informacích označení „Original“ (ostatní, které máme v knihovně z velkého LR budou mít přídomek „Smart Preview“).

img_20160918_191716

Ve velkém Lightroomu pak máme fotografii ve formátu DNG (což btw. není nic jiného než univerzální RAW formát od společnosti Adobe) a můžeme tak dělat všechny nedestruktivní úpravy na které jsme z práce s RAWy zvyklí.

screen

V terénu jsem tuhle možnost ještě nepoužil, ale věřím, že to může pomoci zachránit nejednu fotku z dovolené. Doufám, že se vám to povede.

Seminář UGD – Aplikace pro iOS

Navštívil jsem poprvé seminář Unie Grafického Designu (UDG) s podtitulem „Aplikace pro iOS“, který se konal v pražském HUBu. Jak to probíhalo, o čem to vlastně bylo a co jsem si z toho odnesl se pokusím shrnout v následujících odstavcích.

Na seminář jsem se rozhodl zajít proto, jelikož se mi designově iOS aplikace obecně často líbí a sliboval jsem si od toho určitou inspiraci do budoucna, což se ale velmi jen částečně podařilo. Nicméně nepředbíhejme, větší hodnocení si nechám na konec.

Jako lektor byl na seminář zapsán Lukáš Hurych (@LukasHurych), pro většinu stejně jako pro mě neznámý to člověk a o to více mě překvapilo po příchodu, když jsem viděl opravdu mladičkého klučinu – upřímně překvapilo nemile, jelikož zatím opravdu nemám dobré zkušenosti s moc mladými lektory.

Aby toho nebylo málo stejně jak byl mladý lektor tak bylo až nějak moc podezřele mladé obecenstvo, alespoň tedy v době mého příchodu cca 15min před začátkem prezentace a já si tam připadal tak nějak divně. Ukázalo se však, že čím je člověk starší, tím asi více přesně chodí a ba naopak má sklony chodit spíše později. Při začátku prezentace tak již bylo rázem osazenstvo plné i lidí mého věku.

Seminář tedy mohl začít a hned na úvod je potřeba říct, že lektor měl prezentaci moc hezky připravenou – tedy tím myslím obsahově, na to že se jednalo o seminář UDG byla prezentace tak nějak striktně fádní. Na rozjezd následovalo pár dotazů typů kdo je majitelem iPhonu, Macu a kdo zná XCode. Tady jsem se tedy nestačil divit, kolik studentů má jak iPhone, tak nějakého Maca a  iPad a to prosím současně. Pokud si člověk sečte cenu, tak se opravdu nestačím divit. Pracujícímu člověku to dá nějakou dobu zabrat, aby si to vydělal, ale kde studenti vezmou bratru 60tis. to vážně netuším.

A nyní konečně trochu k obsahu. První zmínka byla o dokumentu iOS Human Interface Guidelines, jakožto určitém základním dokumentu od Applu, který popisuje jak by měl program pro iOS vypadat a jak by měl fungovat – myšleno tedy na obecné rovině.

Další část semináře pak byla věnována jednotlivým bodům, kterými je potřeba projít od zrodu nápadu na aplikaci až po její vydání. Konkrétně to byly tyto fáze:

  1. rozmyslete si co budete vyvíjet a čeho chcete dosáhnout
  2. navštivte App Store a nechte se inspirovat úspěšnými aplikacemi jiných autorů
  3. buďte „MINIMAL“ – jedna obrazovka by měla dělat jen jednu věc
  4. skicněte – co nejrychleji dostaňte myšlenku z hlavy
  5. vyberte si prototyp – jednoduchý návrh aplikace, ještě bez propracovaného designu
  6. designujte
  7. projděte si ještě jednou předchozí body a pamatujte, že nikdy nic není perfektní napoprvé
  8. můžete začít psát kód
  9. beta testujte aplikaci – přátelé, Mechanický turek (zajímavá služba Amazonu, opravdu levné testovaní aplikací)
  10. release – připravit si Business Model (můžete použít například schéma Business Model Canvas)

Jednotlivé fáze byly prokládány různými ukázkami méně či více úspěšných aplikací, ale celkově mi právě ta praktická část přišla taková nesourodá. Více bych uvítal na začátku říct, že na modelovém příkladu si ukážeme, že firma XY chce vyvinout aplikaci ABCD, jak bude postupovat v jednotlivých fázích a na co se má zaměřit a čeho se naopak vyvarovat. Takto by to dávalo větší smysl a nebyl by to tak trochu guláš mnoha zdrojů.

Co mi i chybělo byla trochu větší ukázka práce v XCode, tedy alespoň opět výběr nějaké jednoduché aplikace a jak to naklikat alespoň designově. To je zřejmě problém lektora uvědomit si hranici, co je jasné pro něj na první pohled, nemusí být jasné lidem v tomto nezasvědcených.

Zbývá již udělat jen z celého semináře nějaký závěr. Úplně bych vypustil pasáž se slovy „srát na hlavu“ – přijde mi to, že to zbytečně snižuje úroveň. Pokud by se jednalo a neplacený seminář a nebo jednu z přednášek v rámci nějakého většího bloku, tak odejdu asi spokojen, nicméně za 200Kč jsem obdržel pouze 1hodinu (i když v pozvánce bylo uvedeno trvání 2-3hodiny) průměrné přednášky a musím tedy konstatovat, že za takových okolností jsem rozhodně spokojený neodcházel a podle reakcí ostatních při odchodu jsem nebyl jediný. Je to škoda, téma to bylo rozhodně zajímavé.

Konečné hodnocení bodově: 4/10